Maailman opettajien päivä 5.10.

05.10.2021

Hyvää maailman opettajien päivää! Tänä syksynä eri medioissa on nostettu esiin suomalaisen koulutusjärjestelmän ongelmakohtia ja lähes toistuvasti ongelmien taustalla kerrotaan olevan resurssit. Kuntien ja valtion taloudessa koulutus on valtava suuri kuluerä, jonka tuotot rajoittuvat jumppasalin vuokraamiseen paikalliselle palloiluseuralle. Tämä ei ole kovin mairitteleva yhtälö silloin, kun täytyy päättää rahojen jakamisesta.

Olen itse ollut useita vuosia mukana erilaisissa kööreissä laulamassa koulutuskantaatteja, joissa todetaan, että opetuksen ja kasvatuksen tuloksellisuutta on vaikea mitata. Miten mitataan ihmisenä kasvamista? Miten ilmaista numeerisesti hyvinvointia? Nyt kuitenkin haluan erota tästä kuorosta, tai vähintäänkin vaihtaa biisiä.

Olen edelleen samaa mieltä: opetuksen ja kasvatuksen tulokset ovat suuria, mutta vaikeasti mitattavia. Tämä keskustelu on kuitenkin jo käyty riittävän monta kertaa. Olen kyllästynyt voivottelemaan vähäisiä resursseja. Minua ei kiinnosta enää taivastella opettajan työn tuloksellisuutta. Tänään kysyn: Mitä kertoo yhteiskunnastamme, jos pidämme tärkeänä kasvamisen mittaamista? Mitä kertoo arvoistamme, jos näemme kasvatuksen tulokset vain numeroina?

Suomalaisessa koulutuksessa on moni asia hyvin, niistä voimme iloita ja olla kiitollisia. Turvallinen arki ja oppilaiden kiireetön kohtaaminen tulee olla opetustyön lähtökohtia, ei taisteluvoittoja. Totta kai tähän tarvitaan rahaa, sillä kasvatusta ja opetusta ei voi tehdä koneilla, vaan siihen tarvitaan ihmisiä, joille maksetaan työstään palkkaa joka kuukausi. (HUOM! Tässä kohtaa ilmainen vinkki niille kunnille, jotka kärsivät pätevän työvoiman puutteesta!) Odotan ihan jännityksellä sitä, mikä kunta alkaa ensimmäisenä markkinoida itseään paremmilla työoloilla: "Kuraattoreita ja psykologeja suositusten mukaan! 80%:ssa opetusryhmistä vain max.20oppilasta! Kolme palkallista työpäivää juuri SINUN tarvitsemaasi täydennyskoulutukseen! (koulutusmaksu ja ruokakulut omakustanteisia, tietenkin)"

Mitä kertoo arvoistamme, jos näemme kasvatuksen tulokset vain numeroina?

Henkilökohtaisesti sallin itselleni vielä haikean resitatiivin resursseista ja sen perään napakan koraalin kasvatuksesta, mutta sitten saa riittää. Suosittelen meille kaikille ajoittain mietiskelyä sen parissa, mikä oikeasti on tärkeää. Tänään voit lähteä tuumailu-iltalenkille ja valita näistä mukaasi yhden tai useamman kysymyksen: Mikä merkitys koulutuksella on ollut omassa elämässäni? Millaisia odotuksia minulla on koulutukselle lähitulevaisuudessa? Mikä merkitys koulutuksella on omassa kotikunnassani? Entä Suomen/Euroopan/maailman näkökulmista? Mikä koulutuksessa on tärkeintä? Onko koulutus tärkeää?

ps. Voit vaihtaa koulutus-sanan paikalle myös sanan opetus tai kasvatus. Kutsu lenkille mukaan myös kaveri, silloin sekä tuumailu että lenkkeily on mukavampaa!