Harrastamisen ihanuus

25.08.2023

Syksy on kuin uusi vuosi. Paljon uusia alkuja: uusi työ, muutto opiskelupaikkakunnalle, harrastuksien käynnistyminen, uusia ihmisiä. Vähän kuntoiluakin ja liikuntaharrastusta, mutta ilman paineita tehdä tyhjiä lupauksia ja hankkiutua "rantakuntoon". Villapaitakunto riittää, ja voi miettiä rauhassa, mihin oikeasti haluan käyttää aikaa.

Koululaisille harrastaminen on erityisen tärkeää ja helppoa. Keuruu on mukana harrastamisen Suomen mallissa, jossa koulupäivien yhteydessä tarjotaan maksutonta toimintaa. Kerhojen lisäksi urheiluseurat, musiikki- ja kansalaisopistolla on paljon tekemistä lapsille. On rikkaus, kun lapsen elämässä on joku ylimääräinen aikuinen tsemppaamassa ja tukemassa.

Aikuiselle harrastaminen antaa mahdollisuuden löytää arkeen uusia ystäviä ja sosiaalista verkostoa. Kun olen muuttanut Keuruulle muualta, eikä täällä ole ollut omia tai puolison sukulaisia, olen kokenut monesti yksinäisyyttä. Omaan vapaa-aikaani merkityksellisiä kohtaamisia tuovat nykyään lukupiiri, partio ja kuorot. Lasten ollessa ihan pieniä, oli äärimmäisen tärkeää, että vauva- ja perhekerhossa pääsi kohtaamaan ohjaajia ja muita vanhempia. Ja tuli itse kohdatuksi kokonaisena ihmisenä, ei pelkästään äitinä.

Nyt syksyn alussa mietinkin, miten tärkeää on ollut että minut on otettu lämpimästi vastaan, kyselty kuulumisia ja kutsuttu mukaan. Niinkin pieni asia kuin esittäytyminen, nimen kysyminen ja oman nimen kertominen, on yllättävän iso asia. Näin voi osoittaa toiselle, että olet tervetullut. Toivottavasti osaan itse ottaa uudet harrastuskaverit vastaan niin, että jokaisella on tervetullut olo.

Harrastaminen ei kylläkään aina ole kivaa. Uusien asioiden oppiminen vaatii harjoittelua, epäonnistumista, oman keskeneräisyyden kohtaamista. Toisaalta, itselle mieluisan asian äärellä on hyvä harjoitella sinnikkyyttä ja epävarmuuden sietämistä.

Minä huomaan olevani uusien asioiden suhteen innostuja. Kansalaisopiston ja naisvoimistelijoiden ohjelmaa selatessa löydän itselleni monta uutta harrastusta. Valitettavasti työt ja perhe-elämä rajoittavat totaaliheittäytymistä harrastamisen maailmaan. Niin, ja laiskuus tietysti myös.

Julkaistu Suur-Keuruussa 25.8.2023